onsdag 24 augusti 2011

På annan ort

Ställde klockan på en näst intill plågsam tid i går morse. Allt för att komma i tid till bussen som skulle ta hela arbetet till annan ort. Med arbetet menar jag naturligtvis dom som jobbar där. Inte lokalerna. Vi skulle tillbringa två dagar tillsammans för att planera och strukturera läsåret 2011-2012. En del personalvård stod också på schemat. Nog så viktigt. Tycker jag.
Efter en mindre rolig bussresa kom vi så fram. Till byn med alla backar och en sjö.


Förmiddagen tillbringade vi i små grupper. För att prata om varför vi valt att arbeta med barn. En inte helt lätt fråga att svara på. Varför har DU valt att arbeta med det du gör?

På eftermiddagen fick vi äntligen komma in i våra rum. Vilken fröjd att få sätta sig på altanen. I tysthet. Ensam. Fast speciellt länge var jag inte ensam. Jag fick sällskap av en väldigt närgången liten gäst.


Småfåglar är söta. På håll. När de snudd på kliver in i skorna man har på sig är de inte så söta längre. Tycker inte jag i alla fall.
På eftermiddagen fick vi göra vad vi ville. Några valde att bada. Några valde gymmet. Och några valde shopping. Vad jag valde? Det var inte helt lätt. Eller? Självklart valde jag shopping! Maken-shopping. Den bästa av shoppingvarianter. Jag lovar. När du handlat och håller en påse i handen har du gjort dig förtjänt av en öl eller annan valfri dryck. Alkoholfritt alternativ funkar också. Har jag hört.

  

Kort sagt, en påse - en öl. Att sätta sig på favoritkrogens uteservering med solen i ryggen, skutan i blickfånget och en kall öl på bordet är livskvalité. Vardagslyx.
Att sedan beställa in kycklingvingar som tilltugg ökar bara på välmåendet. Jag lovar! Om man inte är vegetarian då förstås. Då får man beställa in något annat.


Varför bilden är vriden vet inte jag. Men å andra sidan gör det inte så mycket.

Efter en god middag. Som jag och polaren kom lite sent till. Vi hade liksom fullt upp med att njuta av livet och tappade bort tiden en stund. Men, efter middagen styrde vi näsorna till ett av rummen. För lite personalvård. Och som vi vårdade. Om ett gott skratt förlänger livet kommer jag och mina kollegor leva i all evinnerlighet. Helt säkert. Kollegan halvsatt i någon konstigt förvriden ställning i en av fåtöljerna. Skrattandes med tårarna sprutandes ur ögonen och ett vagt hot om att det snart skulle ske en olycka om inte skrattet lugnade ner sig en stund. Kollega nr.2 pep något om att hon var tvungen att andas. Att hon inte fick åt sig någon luft.  


Jag kan inte förstå varför dom skrattade. Har faktiskt inte en aning. Jag begriper inte heller varför ena tonårsdottern tyckte att jag såg ut som ett troll. Jag ville bara skicka en bild på mössan jag köpte åt henne. Jag tyckte det var snällt. Ena tonårsdottern verkade inte vara av samma åsikt. Konstigt....


Att ha detta utanför fönstret är själavård. Efter alla goda skratt var det skönt att avsluta kvällen med denna vy.


I dag såg det ut så här när jag vaknade. Dimman var precis på väg att lätta. En strålande dag grydde. Dags för frukost och ett sista ryck för att slutföra planeringen.

Vi har haft två bra dagar. Men det är skönt att komma hem. Ja, just det. Nu höll jag nästan på att glömma.


Lovade kollegan att lägga ut en bild på bilen. Bilden hon skulle visa sin make. För att visa vilken typ av bil hon vill ha nästa gång. Kan hända att det blir lite svårt att hitta vinterdäck. Men. Vill man åka fint kanske det får bli spark vintertid. 2,5 mil, enkel resa, till jobbbet borde inte vara några problem. Det handlar väl bara om att starta i tid.

1 kommentar:

  1. Tack för att du kom ihåg bilbilden. Är den inte vacker så säg......

    SvaraRadera