fredag 24 juni 2011

Midsommarafton

Jag skulle kunna ljuga och säga att jag haft fullt upp. Fullt upp med matlagning och förberedelser. Men det har jag inte. Jag har slappat. Slappat och plågat min arm. Snart ser ett nytt par raggisar dagens ljus. Det gäller att ha framförhållning. I dag är det precis sex månader till julafton. Ju.


Vädret är som det brukar vara den här dagen. Regnigt och kallt. Men vad gör det. När man har tak över huvudet och fleecefiltar i mängder.

Jag kan inte låta bli att ta upp det här med mina odlingar igen. Jag vet att jag lovade. Men. Nog är det väl själva den.


När det äntligen växer. Och blommar.


Det är inte bara en. Det är en miljard. Ungefär. Maken ruskade på huvudet. Sen kom frågan. Frågan han inte borde ställt. Vad är det för fel på att köpa gurkor, tomater, zucchini och annat på affären? Hur kan man ställa en sådan fråga? Till en som slitit sitt hår. Som gjort allt och lite till. Jag bara undrar. Tack och lov är det bara en planta som drabbats. Men ändå. Varför??

Nu önskar jag alla nya och gamla läsare en helt underbar midsommar. Med små grodor, jordgubbar, regndroppar, sill och nubbe.

2 kommentarer:

  1. Kanske lite såpvatten hjälper ? Eller en ciggfimp i jorden, lössnus och då menar jag inte löss nus =), det är ett h-vete när man vill ha plantor och sen blir det lus på dom! Usch fy och bläää! Trevlig midsommar iallafall.

    SvaraRadera
  2. Dumma "han", maken alltså. Ingen förståelse alls.
    VET/FÖRSTÅR precis, min make låter som din och mina ungar också.
    Då är det bra med balkongodling och assistenter. Utan assistans skulle det inte bli något alls,
    Och löss har jag sluppit, och det tackar jag för...
    Beror nog på att vi bor en trappa upp.
    Önskar dig och de dina en
    ALLDELES UNDERBAR MIDSOMMARAFTON OCH
    MIDSOMMARHELG.....

    SvaraRadera