söndag 25 april 2010

Inte utför utan uppför!

Äntligen en hel helg med sol, sol och åter sol! Jag har försökt hitta på nyttiga uteaktiviteter men det blev inte så många. Bilen fick sig en rejäl och välbehövlig vårstädning, rabatten som jag aldrig orkar rensa (den blir nog rensad när mor kommer) eldades av och vindskyddet krattades. Sedan var det dags för tvättmaskinen att jobba lite, vi luktade som böcklingar hela högen. Det här med att elda ska man inte ta lätt på. Man ska till exempel helst inte elda när det blåser, det gjorde vi och det blir inte så jättebra. Tonårsdöttrarna och pojkvännen slet som djur med krattor och vattenslang mot lågor som blev både höga, breda, många och långa. Såg att grannarna väntade med eldningen tills i dag då det blåste betydligt mindre, dom är smart dom.

I dag packade vi in fiskespön och grillkorv för att bege oss till en fiskeplats vid en ganska stor älv. Naturligtvis var inte vägen tinad ända fram, spårigt, lerigt och snöigt var det. Jag är vid det här laget van både det ena och andra underlaget men min bil börjar tröttna, den vill ha torr asfalt nu!

Eftersom fisket inte gav annat än slemmigt sjögräs blev det ganska snart grillning. Tonårsdotterns pojkvän fixade en fiffig latmansställning för korvgrillning, det krävs bara att man vänder på korven nu och då.

Efter grillningen hägrade högre höjder för tonårsdöttrarna, ja även yngsta dottern och pojkvännen klättrade upp. Jag höll mig nere på platta marken, är inte så förtjust i höga höjder. Varför det är så vansinnigt roligt att klättra uppför i rullgrus kan jag inte förstå, man måste ju halka ner på samma eländiga grus sedan.

Inte räckte det med att klättra i rullgrus! Självklart måste de upp för en trappa som inte leder någonstans.... Om man tittar noga kan man ana skaran en bra bit upp på bilden. När vi kom hem var det inte någon av oss som var intresserade av att gå in utan vi tog plats lite här och där i solen och bara njöt! Jag trodde nog att jag var rena ungomen när jag la omkull mig på en träbänk i vindskyddet, naturligtvis somnade jag liggandes där. Att kliva upp efter att ha legat på den där träbänken gick inte! Hur mycket jag än försökte kom jag inte upp, snacka om att känna sig som en skalbagge på rygg!! Det var bara att ropa på ena tonårsdottern så jag fick draghjälp upp, förbaskade kropp!
I morgon börjar en ny vecka, bara 7 veckor till sommarlov, tjoho!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar