torsdag 8 april 2010

Den bästa tiden......

.....är nog på kvällen när tystnaden kryper fram. Dagarna består av så många ljud, det kan vara prat, skratt, gråt, skrik, motorljud, dammsugare, diskmaskin, fågelkvitter och en massa andra ljud. På kvällen när övriga familjen har hoppat i säng sitter jag oftast vaken ett par timmar till bara för att njuta av tystnaden.
När myndige sonen och tonårsdöttrarna var små var vi ett gäng mammor som samlades och pysslade en kväll i veckan, de kvällarna var guld värd. Senare, när jag köpte en islandshäst var det på hästryggen jag laddade batterierna. En ritt genom skog och mark (oavsett väder) rensade hjärnan på allt onödigt. Numera är det på kvällen i min ensamhet jag laddar batterierna och går igenom dagens händelser eller "ickehändelser".
Jag är ganska nöjd med dagen, några fönster blev putsade helt och något putsat till hälften, golven blev dammsugade och tvättmaskinen fick jobba även i dag. Helt nöjd med dagen har jag varit om det hade blivit lite utomhusvistelse också men regnet har liksom hängt i luften och mycket riktigt, till kvällen kom det.

I morgon kväll ska vi grilla, jag längtar redan! Vi brukar grilla året om men det blir lite glesare mellan gångerna under vinterhalvåret om man jämför med sommaren. Sist vi grillade var på nyårsafton och då blev det älgkalvfilé, det blir det inte i morgon. Men helt säkert blir det älgkött av något slag och förmodligen kantarellsås. Hur potatisen ska tillagas återstår att se, det beror lite på orken.

Yngsta dottern kommer hem redan i morgon, hon kunde inte vänta tills på söndag. Nyfikenheten har tagit över, hon vill se hur det blev på övervåningen och testa om den nya dörren blev så bra som hon trodde. Hon frågade mig om jag hade gjort något åt hennes nya myshörna. Jag har inte en aning om vad hon menar! Skulle jag ha gjort en myshörna? När lovade jag det? Har vi ens pratat om det och vart skulle den vara tro? Fortsättning följer skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar